De beste scooterzaak van NL in 2024
Membraan
Membraan Polini Big Evo Piaggio 50-180CC 2-Takt
Membraan BGM Piaggio 50-180CC 2-Takt
Membraan VForce 4R Yamaha RZ350 / RD350
Membraan VForce 4R Derbi Senda / Honda CR85R
Membraan Doppler S2R Peugeot Horizontaal
Membraan Dopper S3R Piaggio 2-Takt
Membraan Doppler ER2 Tomos
Membraan: Een Cruciaal Onderdeel voor je Bromfiets of Scooter
Een membraan is een essentieel onderdeel van de motor van een bromfiets of scooter, en speelt een belangrijke rol in de brandstof- en luchttoevoer naar de cilinder. Om te begrijpen hoe een membraan werkt en waarom het zo belangrijk is, beantwoorden we hieronder de belangrijkste vragen over de betekenis, functie en werking van een membraan.
Wat is de betekenis van membraan?
In de context van bromfietsen en scooters is een membraan een dunne plaat of klep die wordt gebruikt om de lucht- en brandstofstroom in de motor te regelen. Het membraan bevindt zich meestal in de inlaat van de motor en functioneert als een eenrichtingsklep, waardoor de motor efficiënt kan werken. Het laat lucht en brandstof toe tijdens de juiste fase van de motorcyclus en voorkomt terugstroming naar de carburateur.
Wat is de functie van het membraan?
De functie van het membraan in een bromfiets of scooter is cruciaal voor het regelen van de lucht-brandstofmengverhouding. Het zorgt ervoor dat de brandstof en lucht op het juiste moment de cilinder binnenkomen en voorkomt dat de mix terugstroomt. Dit zorgt voor een efficiënte verbranding en voorkomt vermogensverlies.
De belangrijkste functies van een membraan zijn:
- Reguleren van de lucht- en brandstoftoevoer naar de cilinder tijdens het inlaatslag van de motor.
- Zorgen voor eenrichtingsverkeer van lucht en brandstof, zodat de verbranding optimaal kan plaatsvinden.
- Voorkomen van terugstroming van het brandstof-luchtmengsel naar de carburateur.
Hoe werkt een membraan?
Een membraan werkt als een eenrichtingsklep in de inlaat van de motor. Het opent en sluit op basis van drukveranderingen die ontstaan tijdens de motorcyclus. Hier is een stap-voor-stap uitleg van hoe het membraan werkt:
-
Inlaatslag: Tijdens de inlaatslag van de motor beweegt de zuiger naar beneden, waardoor er een vacuüm ontstaat. Dit vacuüm trekt het membraan open, waardoor het lucht- en brandstofmengsel in de cilinder kan stromen.
-
Compressieslag: Wanneer de zuiger weer omhoog beweegt tijdens de compressieslag, sluit het membraan automatisch vanwege de drukverhoging. Dit voorkomt dat het lucht- en brandstofmengsel terugstroomt naar de carburateur.
-
Verbrandings- en uitlaatslag: Tijdens de verbrandings- en uitlaatslagen blijft het membraan gesloten, waardoor het mengsel in de cilinder blijft en optimaal wordt verbrand.
-
Nieuwe cyclus: Zodra de motor weer aan de inlaatslag begint, opent het membraan opnieuw om meer lucht en brandstof toe te laten.